همه چیز درباره گذرنامه زیارتی

وقتی قصد سفر به خارج از کشور را داریم اولین مسئله‌ای که مطرح می‌شود دریافت پاسپورت یا همان گذرنامه است . در واقع پاسپورت سند هویتی است که ۵ سال اعتبار دارد و ثبت نام و دریافت آن نیازمند طی کردن مراحل و انجام اقداماتی است . با آمدن ماه محرم و نزدیک شدن به ایام اربعین هر ساله علاقمندان زیادی در پی انجام کارهای لازم برای رفتن به این سفر معنوی و زیارت عتبات عالیات می‌شوند . همین اقبال و تقاضای بالا از سوی مردم باعث شده از سال گذشته پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا اقدام به ارائه گذرنامه زیارتی یا موقت بکند . ما در این مطلب از مجله گردشگری بلیط اینجا قصد داریم به معرفی گذرنامه اربعین و شرایط و مراحل ثبت نام و دریافت آن به طور کامل بپردازیم .

 

 

 

گذرنامه زیارتی یا موقت چیست ؟

 

بهتر است اول این موضوع را مشخص کنیم که اصلاً گذرنامه موقت یا زیارتی چیست و به چه منظور ارائه می‌شود ؟ در واقع گذرنامه زیارتی یک پروانه گذر مرزی است که اعتبار آن دارای محدودیت زمانی بوده و صرفاً برای سفر به کشور عراق شرکت و در پیاده‌روی اربعین عرضه می‌شود . اعتبار این نوع گذر موقتی بوده و بعد از پایان مراسم پیاده‌روی استفاده از آن ممنوع می‌شود . پاسپورت اربعین ۵ سال اعتبار دارد و جلد آن بر خلاف پاسپورت‌های معمول که به رنگ قرمز هستند آبی می‌باشد .

شرایط ثبت نام و درخواست گذرنامه زیارتی

 

ایرانیان که قصد رفتن به مراسم باشکوه پیاده‌روی اربعین را دارند و مدت اعتبار پاسپورت بین المللی آنها به پایان رسیده می‌توانند به روش اینترنتی و از طریق سایت در سامانه police-man.ir در قسمت ثبت نام برگه گذر موقت اربعین ۱۴۰۳ برای دریافت این نوع گذرنامه اقدام کنند . همچنین می توان به صورت حضوری و با رفتن به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ به دریافت این نوع گذرنامه اقدام کرد .

 

مهمترین مزیت دریافت این نوع گذرنامه مدت زمان کوتاهی است که به دست متقاضی می‌رسد . در واقع برگه گذر موقت اربعین ظرف حداکثر ۷۲ ساعت صادر گردیده از طریق پست برای فرد ارسال می‌گردد .

 

مراحل ثبت نام اینترنتی گذرنامه اربعین

ثبت نام در سایت سخا و یا epolice.ir

کلیک بر روی گزینه گذرنامه بین المللی

کلیک بر روی گزینه درخواست گذرنامه

در صورتی که افراد درخواست خود را در مراکز پلیس +۱۰ ثبت کرده باشند، می توانند گزینه برگه تردد ویژه اربعین را انتخاب نمایند.

کلیک بر روی گزینه موافقم

انجام مراحل خواسته شده

نهایی کردن درخواست

مدارک لازم برای دریافت گذرنامه موقت ۱۴۰۳

مدارک لازم برای دریافت گذرنامه های موقت همانند مدارک دریافت گذرنامه دائمی می باشد. متقاضیانی که قصد خروج از کشور به نیت زیارت عتبات عالیات را دارند، می توانند قبل از اقدام به دریافت برگه تردد خود یا همان گذرنامه بین المللی، مدارک لازم برای ثبت نام گذرنامه موقت ۱۴۰۳ را تهیه و آماده سازند تا روند دریافت گذرنامه خود را سرعت بخشند. همچنین افراد باید هزینه برگه تردد اربعین ۱۴۰۳ را نیز پرداخت نمایند. این مدارک شامل موارد زیر می شوند:

ارائه مدارک شناسایی (شناسنامه و کارت ملی) : در صورت نداشتن کارت ملی، ارائه برگه تایید از ثبت احوال الزامی می باشد.

یک قطعه عکس ویژه پاسپورت

ارائه گذرنامه قبلی در صورت دارا بودن

اجازه همسر زن در صورت تاهل

رضایت نامه پدر در صورت مجرد بودن و زیر سن قانونی بودن

اصل گواهی فوت همسر در صورت مرگ وی

ارائه اصل برگه طلاق در صورت جدایی

به همراه داشتن کارت پایان خدمت یا کارت معافیت برای آقایان

ارائه نامه اشتغال به تحصیل در صورت دانشجو یا محصل بودن

چند نکته مهم

پاسپورت موقت ویژه تا تاریخ ۳ مهر ماه اعتبار خواهد داشت.

این پاسپورت موقت تنها یک بار برای استفاده می باشد.

قبل از تاریخ ۲۸ ماه صفر می بایست برای ورود به کشور عراق از آن استفاده کرد.

از این گذرنامه ویژه برای پیاده روی زمینی اربعین استفاده می شود.

دانشجویانی که سربازی نرفته اند و یا جزو مشمولان غایب قرار می گیرند، نمی توانند از این برگه تردد ویژه استفاده کنند و برای شرکت در پیاده روی اربعین باید حتما گذرنامه خود را دریافت نمایند.

برای تهیه بلیط با بهترین شرایط و کسب اطلاعات بیشتر با بلیط اینجا همراه باشید  .

5 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Nazanin Zahra.R
Nazanin Zahra.R
1 ماه قبل

تشکر فروان بابت مطالب مفید

سید محمد
سید محمد
1 ماه قبل

اربعین عالی